Indisch Wetenschappelijk Instituut
 

treffer 25
presentatietitel: Europese jongen en meisje aan dek Asturias op weg van Java naar Amsterdam
titel: Per Asturias Priok-Amsterdam
beschrijving: De Asturias. Asturias Vertrek: Tanjung Priok, 23 april 1951 Semarang, 24 april 1951 Aankomst: Amsterdam, 17 mei 1951 De Asturias werd in 1926 gebouwd als passagiersschip voor de Britse Royal Mail Lines door de werf van Harland & Wolff in Belfast (Noord-Ierland). Toen de boot te water werd gelaten was ze het grootste motorschip ter wereld. Er was ruimte voor zo'n 1.100 passagiers in drie klassen en 450 bemanningsleden. In de Tweede Wereldoorlog werd de Asturias gevorderd en verbouwd tot hulpkruiser. In 1943 werd ze door een Italiaanse onderzeeboot op de Zuidelijke Atlantische Oceaan getorpedeerd en raakte zij zwaar beschadigd. Hierna werd ze versleept naar Freetown (Sierra Leone). Daar bleef zij twee jaar verwaarloosd liggen. In 1945, na de oorlog, werd de Asturias aangekocht door de Britse admiraliteit. Deze liet haar naar Gibraltar en later naar Belfast slepen. Daar werd ze hersteld en ingericht als emigranten- en troepentransportschip. In die hoedanigheid voer de Asturias geregeld op Australië en Oost-Aziatische bestemmingen. Zo werd zij in 1953 ingezet voor de repatriëring van Britse troepen uit Korea. Op terugreizen uit Australië werd ze in 1949, 1950 en 1951 door de Nederlandse regering gecharterd om in Indonesië troepen op te halen. In 1951 betrof dat Molukse militairen en hun gezinnen. Voordat de Asturias in 1957 te Faslane (Schotland) werd gesloopt, speelde zij nog als de Titanic in de film 'A night to remember'.
datering: 1930-1955
objectnaam: Foto
categorie: Beeldarchief
persoon/instelling: Harland & Wolff (Gerelateerde instelling)
iconografie: Man
serie: ALB-2013,12
geografie: Indonesië
voorstelling: scheepsuitrusting
standplaats: Tropenmuseum (NMvW) Amsterdam
inventarisnummer: 30004390